Vi klarlegger eksisterende grenser når det er behov for å få målt og merket grenser for en eiendom eller grense som ikke tidligere er koordinatbestemt.
Hvem kan søke?
Eier av eiendommen/hjemmelshaver, eier av festerett, kommune, fylkeskommune, stat eller andre som har fullmakt kan søke om grensepåvisning.
Søknad
Se kartverket.no.
Vedlegg
-
Kartutsnitt hvor det er markert hvilke grensepunkter som kreves kartlagt. Du kan for eksempel markere det på et situasjonskart som kan bestilles hos kommunen.
-
Dersom ikke eiendommen er inntegnet i matrikkelkartet må søker selv tegne inn eiendommen på kartutsnittet.
- I de tilfellene hvor det er et firma som er eier av eiendommen, må det legges ved firmaattest av nyere dato.
Hva skjer videre, etter at du har søkt?
For å påvise de eksisterende grensene i samsvar med grensebeskrivelsene i skylddelingspapirer og merke marka må vi avholde en oppmålingsforretning (søker, berørte parter og landmåler møtes på aktuell eiendom).
Før oppmålingsforretning
-
Etter at kommunen har mottatt rekvisisjonen/søknad blir varsel om tidspunkt for oppmålingsforretning sendt til rekvirent/søker og naboer til den aktuelle grensen.
-
Partene varsles senest 2 uker i forkant hvis ikke annet er avtalt.
-
Dersom noen skal møte i stedet for de som er innkalt, må disse ha skriftlig fullmakt.
Oppmålingsforretning
-
Eventuelle grensemerker blir satt ned til erstatning for forsvunne merker eller punkt som tidligere ikke er merket.
-
Grensepunktene blir målt inn og det føres protokoll over hva som er klarlagt og avtalt ved forretningen.
-
Klarleggingen blir ført inn i Norges offisielle eiendomsregister/matrikkelen.
Etter oppmålingsforretning
-
Vi utarbeider nytt matrikkelbrev for eiendommen som har fått klarlagt sine grenser.
-
Det nye matrikkelbrevet blir sendt til rekvirent/søker, berørte parter får kartutsnitt som viser ny (e) grense(r). Partene har 3 ukers klagefrist fra de har mottatt matrikkelbrevet.
Pris
Sist endret 21.04.2021 12.44