Alle søknadene behandles etter alkoholloven.
Krav til søker
Bevillingssøker og personer med vesentlig innflytelse på virksomheten (f.eks. medeiere) må ha uklanderlig vandel i forhold til:
- alkohollovgivningen og annen lovgivning som har sammenheng med alkohollovens formål
- skatte-, avgifts- og regnskapslovgivningen
Krav til styrer og stedfortreder
Styrer og stedfortreder må:
- være 20 år og arbeide i virksomheten
- ha uklanderlig vandel i forhold til alkohollovgivningen og annen lovgivning som har sammenheng med alkohollovens formål
- ha bestått kunnskapsprøven om alkoholloven
Disse vedleggene må legges ved søknaden:
- Firmaattest
- Skatteattest for aktører som omfattes av vandelskravet
- Målsatt tegning av utsalgsstedets publikumsareal
- Leiekontrakt, fremleiekontrakt eller franchiseavtale
- Dokumentasjon på styrers og stedfortreder tilknytning til virksomheten
- Bekreftelse på at styrer og stedfortreder har bestått kunnskapsprøve for salgsbevilling
- Dokumentasjon på at lokalet er godkjent for omsøkt bruk, i henhold til Plan- og bygningsloven
- Rutiner for internkontroll
Saksgang
Saksbehandlingstiden er inntil tre måneder fra du har sendt oss alle nødvendige opplysninger og dokumenter. Søknaden blir sendt til høring til politiet, Kemnerkontoret, Skatteetaten, og Plan- og bygningsavdelingen.
Behandlingstiden kan bli lengre hvis høringsinstansene bruker lang tid, har bemerkninger til søknaden eller hvis du gjør endringer underveis i saksbehandlingen.
Endringer i driften
Du plikter å melde fra til kommunen dersom det skjer endringer i bevillingsperioden, som for eksempel:
- skifte av styrer og stedfortreder
- endring av driftskonsept
- endring av eierforhold
Kommunen kan da enten godkjenne endringene eller kreve at du søker ny salgsbevilling.
Har du spørsmål eller trenger du å få tilsendt søknadsskjemaer?
Da kan du kontakte:
Infoavdelingen
Vega Rådhus
Rørøyveien 10
8983 Vega
Tlf.: 750 35 800